Sadoveanu e, în primul rând, un vindecător al inimii omeneşti de sentimentul efemerităţii
ei. (V.Streinu, Studii de literatură universală)
ORIZONTAL: 1) Ţară, a cărei epocă de glorii e
prezentată în romanul Fraţii Jderi, apărut în 3
volume, dintre anii 1935-1942 ― E singurul roman, în care se concentrează
întreaga operă de evocare istorică, roman despre o epocă luminoasă şi de glorii
a Moldovei, în perioada sa de maximă înflorire.
2) 1475, când la Vaslui are loc marele
război împotriva năvălirilor turceşti, în care oamenii şi-au dat viaţa din
dragoste pentru pământ şi
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
VERTICAL: 1) Tatăl celor cinci fraţi Jderi, supranumit şi Păr-Negru:
Simion,
Nicoară, Cristea, Damian şi Ionuţ ― Atac al
oştenilor moldoveni asupra păgânilor, ce capătă un suflu epopeic în creaţia
marelui prozator român. 2) Din I.L.Caragiale (Urgent): În repetate rânduri am cerut la… primărie locală să ne libereze combustibilul
de care are şcoala noastră necesitate din cauza gerului aspru ― Limba Română ― Din Eco de Eminescu: Te-i rezima,
dulce copil, de-al meu… / Şi fir cu fir
păru-ţi
aurit am să-l număr. 3) Siglă
pentru Real Academia Española ― A ameţi la ospeţele date de Ştefan în cinstea
ostaşilor săi. 4) Detaşament
de salvare-avarii (abr.,mil.) ― Cu privire la alaiul domnesc: Nu se afla slujitor sau
monah care să dea de ştire anume unde şi cum are să vie alaiul lui… ― Renumit inginer naval american (George
William, 1883-1916). 5)
Octavian Teodorescu ― Părţile romanului Fraţii Jderi: Ucenicia
lui Ionuţ, Izvorul Alb şi Oamenii…Sale ― Divinitate a Egiptului antic. 6) Conform
cu adevărul, cum e descris modul de viaţă din Moldova , ajunsă la înalt nivel de înflorire
datorită voievodului Ştefan ― Din cap. Când
s-a aflat că a fost furată jupâniţa lui Iaţco Hudici: Un om călare pe deşelate
şi cu capul gol a… la deal, pe potecă, dinspre târg, a ocolit spre poartă, a
văzut puntea ridicată şi s-a oprit lângă şanţ, zbătând în sus braţul drept. 7) Privitor
la Ioanichie,
zis Veveriţă,
în cap. Se înmulţeşte neamul comisului: Părintele Nicodim a găsit
la poarta din… a mănăstirii, între fânăţurile înflorite a doua oară, un cuvios
monah străin, care i s-a închinat cu smerenie ― Femeile, deci, cu mare
aprindere pofteau să afle pe unde are să vie alaiul domnesc. Despre… nu ştie
nimeni. 8) A
păzi cu străşnicie hotarele Moldovei, voinţa lui Ştefan, îndeplinită de
credincioşii săi ostaşi ― Masă de oameni, îndeosebi ţărănimea liberă, care constituie
puterea lui Ştefan. 9) Năzuinţă sfântă a românilor
dintotdeauna ― Din Cetatea Neamţului de G.Coşbuc: Sunt cu ceară
picurate / Filele-n bucoavna mea, / ...citesc, cum pot, în ea.
/ Spune-acolo de-o cetate / Care Neamţul se
numea ― Din titlul unui capitol: Despre nunta domnească… despre
necazurile lui Nicolăieş Albu, jitnicer. 10) Notă
muzicală ― Un adevărat om al artei cum e Sadoveanu. 11) Din Toamna Ţesătoare
de V.Alecsandri: Toamna, mândră ţesătoare,/ Pune furca-n brâul
ei,/ Ca să toarcă şi să ţese / Pânză
lată-n… dese ― Căpetenia turcilor, al cărui fiu se află
ostatic la Ştefan (2 cuv.). 12) Poezia
lui Eminescu: …mîine zilele-ţi adaogi ― A consuma băutura victoriei, cu desele urări
ale ostaşilor la adresa lui Vodă ― A
izbândi în ultima încordare împotriva năvălirilor turceşti, datorită
înţelepciunii eroului legendar Ştefan cel Mare şi Sfânt.
Dicţionar: AAA, DRM, MAE, SHU, RAE, DSA, RUD.
Prof.
Nicolae Vicolov
solutia
LITERATURAROMANA, IN CUVINTE INCRUCISATE
Creator al romanului istoric romanesc - experientele lui
B. P. Hasdeu sau I. Slavici ramanand in sfera bunelor intentii - Mihail
Sadoveanu evoca momente din trecut, transformand, dupa opinia lui T. Vianu, in
mit si colorand liric realitatea. Inspirandu-se din cronici (Grigore Ureche,
Miron Costin, Ion Neculce), din literatura populara, din documente, scriitorul
realizeaza o opera in care exista o permanenta alternare de real si fabulos,
observatia realista imbinandu-se cu avantul romantic, documentul cu legenda.
De la
timpurile indepartate ale existentei noastre pe aceste meleaguri(Creanga de
aur, Vremuri de bejenie), pana in perioada secolului al XVII-lea, evocata
mai ales prin povestiri, trecutul traieste sub o aura legendara, aflandu-se la
granita dintre real si fabulos, incarcat de lirism. Prozatorul se dovedeste
preocupat, in mod deosebit, de trei momente ale istoriei Moldovei: perioada de
glorie, de independenta si de inflorire sub Stefan-Voievod (Fratii Jderi),
perioada luptei pentru recastigarea prestigiului tarii dupa moartea lui
Ion-Voda cel Cumplit si perioada decaderii din timpul domniei lui Duca-Voda (Nunta
domnitei Ruxanda si Zodia Cancerului sau Vremea Ducai-Voda).
Trilogia Fratii
Jderi are proportii ea singura de epopee, intrucat reprezinta o gigantica,
impunatoare constructie epica, in care lirismul sadovenian se topeste intr-o
naratiune enorma, homerica. Al. Piru arata cum tehnica din epopeea clasica se
uneste in Fratii Jderi cu tehnica romanului de aventuri de tipul Cei
trei muschetaride Alexandre Dumas - tatal. Lupte, expeditii, victoria de la
Podul Inalt, evocarea unei epoci stralucite din istoria statului moldovenesc
cand, intre 1469 si 1475, domnia lui Stefan cel Mare asigurase libertatea tarii
sale, toate dau densitate epica unei epopei cu ampla desfasurare.
Romanul
este fictiune poetica in care se topeste documentul istoric: accentul se pune
intr-o masura mai mare pe eroismul fratilor Jderi, al oamenilor Mariei-Sale,
decat pe figura autentica a lui Stefan Voda. Fratii Jderi sunt rodul fanteziei
autorului. Lucrarea surprinde esenta spiritului epocii, atmosfera ei
particulara, problematica ei sociala si etica al carei element fundamental e
lupta istorica a poporului pentru independenta patriei.
Astfel
structura acestei opere devine, in mod necesar, epica.
Marele
poet al naturii si amintirii, impregnandu-si proza cu un lirism caracteristic,
a creat in Fratii Jderi o bogatie de peripetii epice, dupa modele
homerice, un adevarat epos coplesitor. Trilogia are o complexa desfasurare. Ucenicia
lui Ionut incepe cu evocarea unui hram al ctitoriei Neamtu in primavara
anului 1469, la care participa si Stefan Voda. Nechifor Caliman istoriseste
multe intamplari printre care, mai insemnate sunt asasinarea lui Bogdan, tatal
voievodului, de catre Petre Aron, fratele sau. In ceea ce priveste “ucenicia
lui Ionut” ea se realizeaza prin probe de foc, prin batalii vitejesti, care
alimenteaza substanta epica a romanului. El se lupta cu mercenarii din slujba
dusmanilor lui Stefan Voda, il scapa de la primejdie pe Alexandrel, fiul
domnului, iar dupa ce tatarii prada tara si o rapesc pe jupanita Nasta, iubita
lui Ionut, el se duce s-o scape, intreprinde o actiune eroica, plina de
peripetii, dar zadarnica, intrucat fata preferase sa se arunce in Dunare, ca si
Chira Chiralina din balada, decat sa ajunga roaba intr-un serai.
Titlurile
capitolelor sunt, ca-n atatea opere sadoveniene, foarte sugestive si cu
semnificatii complexe. Capitolul XV poarta titlul: Pe neasteptate, Ionut
pune la cale cea mai mare nebunie. Sadoveanu intelege zburdalniciile
tineretii, de aceea zugraveste cu simpatie pe Ionut Jder, eroul principal al trilogiei,
dar considera o mare nebunie actiunea lui asa de imprudenta sub stapanirea
impulsurilor, cand porneste pe urmele Nastei, fara sa mediteze prea mult asupra
riscurilor. Jderii cei mari il urmeaza pe mezin cu gandul de a-l salva. Ionut,
in toiul actiunii lui, incepe a capata mai muta judecata si masura. Presimtind
ca fratii mai mari il vor ajuta, desi plecase fara voia si stirea lor, el ii
asteapta in stufurile de pe langa cetatea ienicereasca, unde era seraiul. E o
adevarata expeditie a fratilor Jderi, incununata de succes pentru ca se termina
cu pedepsirea exemplara a lui Suliman beg, plesuvul, unsurosul si coptul de
grasime, stapan al seraiului, caruia ii era destinata si jupanita Nasta.
Materia
epica este densa si in volumul al II-lea, Izvorul Alb. Sporesc ispravile
vitejesti ale fratilor Jderi. Jitnicerul Neculaes Albu o rapeste pe jupanita
Marusca, dragostea lui Simion Jder, fiica nelegitima a lui Stefan Voda, apriga
ca si ilustrul ei parinte. Lupta lui Simion Jder pentru eliberarea fetei, in Polonia,
are semnificatie politica, intrucat Neculaes Albu era nepot al logofatului
Mihu, unul din marii boieri tradatori, dusmani ai lui Stefan Voda. Actiunea de
pedepsire a lui Neculaes Albu, care-si pierde capul “dintr-o prostie a
tineretii”, dupa vorba asa de inteleapta a lui Amfilohie Sendrea, sfetnicul
de taina al voievodului, are implicatii etice profunde in contextul intregii
opere a lui Mihail Sadoveanu. Neculaes Albu nu e departe de Alecu Ruset, eroul
din Zodia Cancerului, care cade infrant in actiunea lui nechibzuita de
rapire a domnitei Catrina, zdrobit de buzduganul lui Duca Voda. Scriitorul
sanctioneaza inca o data dezechilibrul pasional, lipsa de ratiune, spiritul
anarhic. Neculaes Albu se face vinovat nu numai prin rapirea unei fecioare,
rapire silnica, ci si prin faptul ca facea jocul dusmanilor lui Stefan Voda,
prin urmare ai tarii, in contrast cu lupta dreapta a fratilor Jderi.
Ultimul
volum al trilogiei, Oamenii Mariei-Sale, e insufletit de un elan epic si
mai puternic, incununand toata opera cu evocarea unei eveniment epocal, pentru
domnia lui Stefan cel Mare si a tarii, batalia moldovenilor cu turcii la
Vaslui, batalie in care isi afla sfarsitul Manole Par-Negru si Simion Jder.
Acesta e un deznodamant-apoteoza al epopeii, pregatind, insa, prin alte ispravi
eroice.
Titlurile
dau o indicatie asupra constructiei epice. E vorba de capitolul X Intamplarile
de mirare ale comisului Jder, pe drumurile Imparatiei si de capitolul XI Alte
intamplari si mai de mirare. Intr-adevar sunt de mirare, apartin baladei si
legendei, actiunile temerare ale lui Ionut ca iscoada pana la muntele Athos,
urmarind miscarile armatei turcesti a lui Solomon Hadambul, conform
indicatiilor date de marele voievod al Moldovei, demonstrandu-si vitejia,
dibacia in manuirea armelor chiar in capitala monstruoasei imparatii
inrobitoare. Suflu epic au si evocarile unor lupte preliminare cu urdiile
turcesti date de fratii Jderi, comandanti ai razesimii armate, precum si
capturarea lui Mitru, mare boier, dusman al stapanirii celei drepte.
Alaturi de
partea epica pe alocuri apare in epopee si imaginatia lirica a scriitorului,
forta de a plasmui simboluri poetice. Cel mai sugestiv simbol poetic din Fratii
Jderi il gasim in capitolul Vanatoare domneasca si bourul cel tare de la
Izvorul alb. De altfel, titlul celui de al doilea boul e o indicatie catre
esente: Izvorul Alb. Stefan cel Mare apare in primul plan. El pleaca in
fruntea oamenilor lui de incredere in cautarea unui pustnic legendar, de la
care asteapta indrumare pentru actiunea lui istorica de aparare a tarii, pentru
biruinta dreptatii poporului sau. Izvorul alb este simbolul legaturii dintre
Stefan cel Mare si traditiile stravechi, neprihanite ale pamantului. Pustnicul
n-a mai fost gasit, dar voievodul a inteles ca adancurile s-au miscat si ca
lupta cu balaurul se apropie. Pustnicul era ucenic al unui sihastru care a fost
proroc lui Alexandru cel Bun, profetind ca dupa acesta va urma o perioada grea
pentru Moldova, “cu miselia razvratirii si a uitarii de Dumnezeu”,pana
ce “va iesi din nouri un bour tanar care va sufla pe nari foc ingemanat”.
Acesti monahi erau din semintie domneasca, aveau o intelepciune si o stiinta
mai veche decat crestinismul si au povatuit pe primii voievozi, Dragos si
Bogdan. Cercetand urmele schivnicului, Stefan cel Mare facea legatura cu
intelepciunea magilor din stravechea Dacie.
Pentru
conturarea personajelor Sadoveanu nu foloseste analiza minutioasa a starilor
sufletesti pentru conturarea personajelor care se dezvaluie treptat din
evocarea faptelor, printr-o selectie subtila a momentelor semnificative.
Aceasta miscare epica fuzioneaza permanent cu lirismul intr-o sinteza artistica
unica.
Ionut Jder
se contureaza ca personaj literar in mod treptat in functie de viziunea
artistica a lui Sadoveanu care e creator de ample povestiri baladesti, opere
epico-lirice, nu de tipuri balzaciene.
Ucenicia
lui Ionut, adica formarea lui, este fecunda intrucat prin cucerirea treptata a
intelepciunii el se maturizeaza in focul experientei si devine Comisul Onu,
unul din oamenii de incredere si de nadejde ai Mariei Sale.
La
inceput, zburdalnicia fireasca a varstei lui e prinsa in formulari sugestive,
lirice, metaforice: “Era fluture, flacara, schimbator ca un pui de demon.”
Proiectia
folclorica da un contur tot mai sugestiv si pregnant virtutilor lui Ionut. El
este mezinul din basme, superior pana la urma fratilor, desi la inceput se
dovedeste atat de nechibzuit in dragoste.
Ca Nica a
lui Stefan a Petrei din Amintirilelui Creanga, Ionut Jder confunda
realitatea cu basmul, e copilul universal care crede in propriile lui fantasme.
La 12 ani, i-a dat harmasarului alb, nazdravan ca in povesti, lui Vizir al lui
Stefan Voda, sa manance jaratec, dar calul domnesc l-a lovit cu copita; era sa
dea foc grajdului. Tot din cadrul fanteziei zburdalnice fac parte fratii
Onoferi si Samoila care devin Sfarma Piatra si respectiv Stramba Lemne.
Scrisorile
solilor venetieni in Moldova pe langa curtea lui Stefan Voda ajuta la
conturarea personalitatii lui Ionut. Parintele Geronimo della Rovere primise de
la postelnicul Stefan Mester confirmarea vitejiei si iscusintei in lupta a lui
Ionut: “te incredintez, cuvioase parinte, ca acest tanar are minte cat si
vitejie”. Nepot al Papei Sixt, Geronimo ii scrie stapanului sau despre
Signor Onu, comandantul cavaleriei razesesti care a prezentat voievodului pe
solii italieni. Scrisoarea venetianului Guido Solari ne arata pe un strain
foarte curio sa cunoasca pe razesi ca ostasi care participa la lupta de la Voineasa,
condusa cu deplin succes de Comisul Onu.
Opera este
plina de virtutile fratilor Jderi care sunt pe primul plan. Titlul ales
trilogiei subliniaza ideea de baza, ca si titlul celui de-al treilea volum care
accentueaza comuniunea dintre “Oamenii Mariei-Sale”si personalitatea
marelui domn. Fratii Jderi sunt boieri mici, ridicati din razesime.
Toti sunt
devotati lui Stefan Voda, dar fiecare are calitati particulare. Simion e
deosebit de viteaz si curajos, in toate actiunile lui, un om inchis, un
caracter nestramutat. El cade eroic in lupta de la Podul Inalt, ca si tatal
sau, cu care semana foarte mult. Cristea are graiul dulce si impodobit. Damian
are siretenia negutatorului. Badita Nicoara, calugar la Manastirea Neamtului,
in urma unei deceptii sentimentale, reprezinta intelepciunea. Devotat marelui
domn, el devine la nevoie iscusit in manuirea armelor si viteaz ca si fratii
sai.
Ionut,
mezinul, intruneste toate calitatile fratilor, de la vitejie pana la diplomatie
si vorbire inflorita, depasindu-si ca-n basme, pe fratii mai mari.
Figura lui
Stefan cel Mare e realizat in lumina cronicii marelui domn, adica Letopiset
de cand s-a facut Tara Moldovei, precum si a cronicii lui Grigore Ureche.
Voievodul e o expresie a epocii feudale, un domn autoritar, cu drept de viata
si moarte asupra supusilor. Intransigenta lui in pedepsirea dusmanilor si a
tradatorilor de tara, ca boierul Mihu, e caracteristica eroilor sadovenieni,
tari si neinduplecati in sanctionarea miseliei. E la fel de necrutator cu
tatarii care pradasera tara, punand in teapa pe soli si desfacand in doua pe
feciorul hanului, pedepsind cotropirea Moldovei.
E un
strateg iscusit, foloseste cu maiestrie terenul in castigarea razboaielor.
Diplomat abil, se inconjoara de sfetnici cu simt politic deosebit, ca
Arhimandritul Amfilohie Sendrea, care-l sfatuieste sa-si aleaga oameni
devotati, oameni tineri impotriva puterii marilor boieri feudali. Fratii Jderi
reprezinta noua boierime ridicata pana la divan prin increderea domnului si
virtutile ei.
Stefan cel
Mare are preocupari carturaresti si artistice. A invatat la scolile Bizantului,
asculta cu infiorare psalmii, calauzeste pe mesterii care-i lucreaza bisericile,
vorbeste cu italienii in limba lor. In viziunea lui Sadoveanu, se pune accentul
pe intelepciunea si iscusinta sa politica si militara, pe comuniunea cu
norodul, pe calitatile oamenilor sai, fie sfetnici apropiati, fie oameni
simpli, care duc la apoteoza finala, la cucerirea independentei patriei. Nu se
ocolesc slabiciunile omenesti ale voievodului. Postelnicul Stefan Mester, om
cult format la scolile Venetiei, il califica astfel: “dupa cum vinul ii e
dat sa-l bea numai voinicii, asemenea si dragostea nu priesc oricui. Insa lui
Stefan Voda ii priesc fiind Maria-sa blastamat asa.”
Eroismul
popular isi gaseste omagiul patetic in scena cand, dupa victorie, domnul
ingenuncheaza, cu inima innegurata de mahnire, in cinstea ostenilor cazuti
(printre care si Manole si Simion Jder, ca si batranul Caliman), vorbind celor
din preajma din inima.
Inca o
data puterea de evocare sadoveniana se sprijina pe auditie. Se stie ca s-au
scris pagini despre simfonia vantului in proza lui Sadoveanu. Universul sau e
in proportie coplesitoare sonor si ne face sa vibram mai ales prin
muzicalitatea frazei. George Calinescu compara sugestiv opera lui Sadoveanu cu
o harfa eoliana, in care toate gandurile, privelistile, figurile sunt puse pe
portativ, inca pana si virgulele canta. Paul Georgescu o numeste un urias
coral, asemenea muzicii lui Johan Sebastian Bach. Pana si titlul ultimului
capitol al epopeii, cap. XV, e impregnat de lirismul textelor vechi: Genune
pe genune o cheama.
Pregnanta
artistica are si evocarea personajelor feminine, de la Comisoaia Ilisafta
Jderoaia, inteleapta si vorbareata stapana de la Timis, pentru care autorul are
o simpatie usor inundata de umor, pana la jupanita Nasta, cu visurile si
spaimele ei, eroina unei tragice povesti de dragoste; de la frumoasa si bogata
Candachia, originara din Barlad, sotia devotata a lui Cristea Jder, la apriga
Marusca, fiica tainuita a lui Stefan Voda, care bate din picior si lui Voda; de
la Moasa Irina Vorniceasa pana la doamna Maria de Mangop.
Cu
simpatie, c-un bland umor, Sadoveanu infatiseaza pe Comisoaia Ilisafta, mama
buna a Jderilor, ocrotitoarea lui Ionut pentru care are o slabiciune aparte,
desi nu era fiul ei, ci numai al sotului.
Exuberanta
ei temperamentala, locvacitatea ei fara sfarsit, artistul le evoca printr-un
procedeu invariabil si de efect: o pune sa vorbeasca mereu. Abia o vedem
miscandu-se cu gesturile ei domoale de mama grijulie, de amfitrioana,
revarsandu-si generozitatea unui suflet bogat. O blajina ironie a
povestitorului insoteste pana si-n titlul capitolelor cum ar fi al saselea: Unde
se arata si vorbeste iar cunostinta noastra veche, Comisoaia Ilisafta.
Vorbaria
ei are totusi substanta. Are rezerve fata de politica lui Stefan cel Mare,
necrutatoare cu marii latifundiari necredinciosi, mai ales ca e gata de
razboaie pentru a apara independenta Moldovei. Ea lacrimeaza usor din cauza
primejdiilor eventuale ce ameninta pe feciorii ei, totusi ii indeamna la
supunere, intuind misiunea istorica a marelui voievod. Cand afla ca sotul ei
Manole si fiul ei Simion au cazut in lupta de la Vaslui, e cutremurata, dar se
pregateste sa plece pentru a implini ritualurile stramosesti.
Capodopera
a evocarii istorice sadoveniene, prin fuziunea desavarsita dintre epos si
lirism, Fratii Jderi e o epopee ce preamareste acele virtuti morale care
constituie zestrea esentiala a poporului roman, definindu-l intr-o imagine
unica.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu