Moldova-i lui Sadoveanu, aşa cum a lui Enescu-i vioara
sfântă a arcuşului său; căci întreaga noastră Moldovă nu-i decât vioara pe care
cântă sufletul lui Sadoveanu; şi strunele acestei viori sunt apele Prutului, ale
Siretului, ale Moldovei şi-ale Bistriţei. (Ionel Teodoreanu)
ORIZONTAL: 1) Dar suprem, pe care frumoasa Dunăre albastră îl face
uscatului înainte de a-şi contopi apele sale cu acelea ale Mării Negre, loc mirific
înfăţişat de marele noastre scriitor în Taine (2 cuv.). 2) Când
soarele
scapătă spre asfinţit, departe, peste trestii, când liniştea cuprinde întinderile apelor, iar
adieri uşoare aduc o răcoare plăcută ― Fiecare din clipele surprinse de autor,
prezentând tabloul naturii deltaice cu forfota micilor vietăţi şi cu prezenţa
omului, adânc impresionat de farmecul mediului înconjurător. 3) Aflându-se într-o barcă cu doi
pescari bărboşi, autorul observă: Se ridică luna, în răsărit, ţesând scări de văpaie pe undele
sfărâmate de…, auzeam numai plescăitul dulce al lopeţilor, care sărutau valul ― Regiune climaterică în
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
|
1
|
||||||||||||
2
|
||||||||||||
3
|
||||||||||||
4
|
||||||||||||
5
|
||||||||||||
6
|
||||||||||||
7
|
||||||||||||
8
|
||||||||||||
9
|
||||||||||||
10
|
||||||||||||
11
|
||||||||||||
12
|
Dicţionar: TBA, IRA, ERU, LICI, INO, ANEP.
Prof.
Nicolae Vicolov
solutia
LITERATURA ROMANA, IN CUVINTE INCRUCISATE
Mihail Sadoveanu este un maestru al artei descrierii. In operele literare natura nu e niciodată aceeași, pentru că scriitorii nu o "copiază" în cuvinte, ci o văd, o înțeleg și o descriu dupa concepția și imaginația proprie. De aceea se vorbește despre natura eminesciană, coșbuciană, sadoveniană și așa mai departe.
Pentru Sadoveanu natura este o taină: nu se infățișează ca o planșă, ci trebuie descoperită, semnele ei misterioase trebuie descifrate, iar pentru aceasta sunt importanți senzorii celui care aude, vede, simte natura și imaginația cu care străbate dincolo de suprafețe. In împărăția apelor se simte ca într-un teritoriu netulburat de om de la începutul lumii; din acest motiv autorul se referă la singurătatea locurilor ("în singurătățile unui braț vechi al Dunării").
La intrarea în această împărăție graiul omenesc e părăsit, tăcerea locului impune tăcere oamenilor: "Tăceam și eu și tovarășul meu."
Oamenii împrumută muțenia apelor. Si mișcările se încetinesc; cei doi pescari "încremeniseră" ca niște, "stane".
Ființe ale locului, ei sunt înfățișați în contopire cu elementele naturii: obrazul le este invadat de "bărbi sălbatice" ca o vegetație, poartă pe chip arșița soarelui și a vântului, ochii le sunt albastri precum apele lângă care trăiesc, și "micșorați, ca în apropierea somnului" - a unui somn acvatic și vegetal. Nimic nu răzbate aici din zbuciumul așezărilor omenești. Călătorii cu barca sunt cuprinși de o "lene" care îi amorțise".
E toropeala celor care se lasă în voia mișcărilor adormitoare ale naturii. Cum observăm, prima parte a descrierii creeaza o atmosferă de tărâm necunoscut care îndeamnă la pierderea în desișurile acvatice și în limpezimile adânci ale bălților, la uitare. Văzul, auzul, senzația epidermică favorizează întrepătrunderea dintre om și natură.
Infățișările ei sunt schimbătoare. Oamenii care priviseră înfiorarea bruscă a frunzișului și tresăririle valului atins de rândunele, devin martorii unui episod dramatic "din războiul necontenit al vieții".
Deasupra apei, ca pe o scenă, va începe un spectacol nebănuit - o batălie . Se sugerează metaforic privirea din umbră a unei scene luminoase:
"Priveam de la locurile noastre, printre draperiile moi ale sălciilor".
Ca în vechile spectacole dramatica întamplare începe cu un țipăt (țipătul lișiței) și sfârșește cu tăcerea (Se întinse liniște apoi). Incleștarea e mai întâisonoră :
"Pricepurăm că s-au încăierat, după zgomote".
Spectacolul nu lasă timp de comentarii. "Luptătoarele apărute în luciul luminat" se mișcă fulgerător atacând cu armele lor naturale:
"căngile ciorii și "pliscul negru și tare ca fierul al lișiței".
Strategia uluiește pe cei din barcă: ei văd un lucru minunat , cu o promptitudine de mecanism, lișița se întoarce pe spate, într-o poziție de neimaginat pentru o pasăre. Lișița o imobilizează astfel și o scufundă pe vrăjmașa care-i amenința puii. Privitorii nu-și pot stăpâni un strigăt de uimire. (Perfectul simplu înlocuiește imperfectul din fragmentul inițial al textului, pentru a exprima acțiunea instantanee și imprevizibilă).
Natura șterge urma dramelor ei, cufundându-le parcă într-un fel de uitare, înghițându-le în nemărginirea ei eternă, astfel încât lupta păsărilor pare să fi fost o părere. Bătalia nu mai pare neobișnuită pescarilor care o văd "deseori".
Prin urmare, perspectiva se schimbă, deprinderea cu pustietățile familiarizează pe om cu secretele întâmplării.
Cerul și apa se întrepătrund - amurgul are "unde de racoare", apa e "purpurie".
Uimește mulțimea forfotitoare a viețuitoarelor: roiuri nesfârșite de țânțari, stoluri de rațe, venind ca dintr-un izvor, cârduri de zburătoare uriașe, popoarele de păsări, puzderia de pești, miliardele de gângănii, pentru că apele sunt ,nesfârșite".
Avem un sentiment că privirea nu poate cuprinde fluviul de viețuitoare ale Deltei, care apare ca un leagăn al zămislirii vieții (apa este materia primordiala a vieții). Scriitorul are viziunea întortochelii subterane, a "cotloanelor ascunse", a "hrubelor" în care se adăpostesc păsările mici. Uimire produce și varietatea "bogatei" împărății. Uneori ochiul fixează ca în arta filmului un plan apropiat mărindu-l în forfota clocotitoare, în fierberea de plante și zburătoare; vedem o găinușă pe un fir de trestie, leznicioara lânga care s-a adăpostit o gâscă sălbatică, ciorchinii florilor liliachii de tamarix - delicata lucrare a fiecărui detaliu, în care se reflectă mișcarea suverană a întregului, îngemânarea vieții cu moartea. Tărâmul povestește întreaga istorie a creșterii și a prăbușirii în moarte. Imaginația sadoveniană vede mișcarea milenară a naturii, nașterea insulei vii dintr-un fir de nămol, dimineața speciei umane primită cu nesfărșită mirare. Toată gloria lumii a urmat legile naturii, facerea și desfacerea ei scufundându-se în maluri. Dragostea, starea de grație, este o emanație a naturii:
"și când ninge lumina argintie și cânta o privighetoare într-un boschet negru de tamarix, se deșteaptă ceva supraomenesc și în sufletele barbarilor acestora din bălți..."
Dragostea e o îmbrățișare de către natură a spiței omenești.
Mihail Sadoveanu este un maestru al artei descrierii. In operele literare natura nu e niciodată aceeași, pentru că scriitorii nu o "copiază" în cuvinte, ci o văd, o înțeleg și o descriu dupa concepția și imaginația proprie. De aceea se vorbește despre natura eminesciană, coșbuciană, sadoveniană și așa mai departe.
Pentru Sadoveanu natura este o taină: nu se infățișează ca o planșă, ci trebuie descoperită, semnele ei misterioase trebuie descifrate, iar pentru aceasta sunt importanți senzorii celui care aude, vede, simte natura și imaginația cu care străbate dincolo de suprafețe. In împărăția apelor se simte ca într-un teritoriu netulburat de om de la începutul lumii; din acest motiv autorul se referă la singurătatea locurilor ("în singurătățile unui braț vechi al Dunării").
La intrarea în această împărăție graiul omenesc e părăsit, tăcerea locului impune tăcere oamenilor: "Tăceam și eu și tovarășul meu."
Oamenii împrumută muțenia apelor. Si mișcările se încetinesc; cei doi pescari "încremeniseră" ca niște, "stane".
Ființe ale locului, ei sunt înfățișați în contopire cu elementele naturii: obrazul le este invadat de "bărbi sălbatice" ca o vegetație, poartă pe chip arșița soarelui și a vântului, ochii le sunt albastri precum apele lângă care trăiesc, și "micșorați, ca în apropierea somnului" - a unui somn acvatic și vegetal. Nimic nu răzbate aici din zbuciumul așezărilor omenești. Călătorii cu barca sunt cuprinși de o "lene" care îi amorțise".
E toropeala celor care se lasă în voia mișcărilor adormitoare ale naturii. Cum observăm, prima parte a descrierii creeaza o atmosferă de tărâm necunoscut care îndeamnă la pierderea în desișurile acvatice și în limpezimile adânci ale bălților, la uitare. Văzul, auzul, senzația epidermică favorizează întrepătrunderea dintre om și natură.
Infățișările ei sunt schimbătoare. Oamenii care priviseră înfiorarea bruscă a frunzișului și tresăririle valului atins de rândunele, devin martorii unui episod dramatic "din războiul necontenit al vieții".
Deasupra apei, ca pe o scenă, va începe un spectacol nebănuit - o batălie . Se sugerează metaforic privirea din umbră a unei scene luminoase:
"Priveam de la locurile noastre, printre draperiile moi ale sălciilor".
Ca în vechile spectacole dramatica întamplare începe cu un țipăt (țipătul lișiței) și sfârșește cu tăcerea (Se întinse liniște apoi). Incleștarea e mai întâi
"Pricepurăm că s-au încăierat, după zgomote".
Spectacolul nu lasă timp de comentarii. "Luptătoarele apărute în luciul luminat" se mișcă fulgerător atacând cu armele lor naturale:
"căngile ciorii și "pliscul negru și tare ca fierul al lișiței".
Strategia uluiește pe cei din barcă: ei văd un lucru minunat , cu o promptitudine de mecanism, lișița se întoarce pe spate, într-o poziție de neimaginat pentru o pasăre. Lișița o imobilizează astfel și o scufundă pe vrăjmașa care-i amenința puii. Privitorii nu-și pot stăpâni un strigăt de uimire. (Perfectul simplu înlocuiește imperfectul din fragmentul inițial al textului, pentru a exprima acțiunea instantanee și imprevizibilă).
Natura șterge urma dramelor ei, cufundându-le parcă într-un fel de uitare, înghițându-le în nemărginirea ei eternă, astfel încât lupta păsărilor pare să fi fost o părere. Bătalia nu mai pare neobișnuită pescarilor care o văd "deseori".
Prin urmare, perspectiva se schimbă, deprinderea cu pustietățile familiarizează pe om cu secretele întâmplării.
Cerul și apa se întrepătrund - amurgul are "unde de racoare", apa e "purpurie".
Uimește mulțimea forfotitoare a viețuitoarelor: roiuri nesfârșite de țânțari, stoluri de rațe, venind ca dintr-un izvor, cârduri de zburătoare uriașe, popoarele de păsări, puzderia de pești, miliardele de gângănii, pentru că apele sunt ,nesfârșite".
Avem un sentiment că privirea nu poate cuprinde fluviul de viețuitoare ale Deltei, care apare ca un leagăn al zămislirii vieții (apa este materia primordiala a vieții). Scriitorul are viziunea întortochelii subterane, a "cotloanelor ascunse", a "hrubelor" în care se adăpostesc păsările mici. Uimire produce și varietatea "bogatei" împărății. Uneori ochiul fixează ca în arta filmului un plan apropiat mărindu-l în forfota clocotitoare, în fierberea de plante și zburătoare; vedem o găinușă pe un fir de trestie, leznicioara lânga care s-a adăpostit o gâscă sălbatică, ciorchinii florilor liliachii de tamarix - delicata lucrare a fiecărui detaliu, în care se reflectă mișcarea suverană a întregului, îngemânarea vieții cu moartea. Tărâmul povestește întreaga istorie a creșterii și a prăbușirii în moarte. Imaginația sadoveniană vede mișcarea milenară a naturii, nașterea insulei vii dintr-un fir de nămol, dimineața speciei umane primită cu nesfărșită mirare. Toată gloria lumii a urmat legile naturii, facerea și desfacerea ei scufundându-se în maluri. Dragostea, starea de grație, este o emanație a naturii:
"și când ninge lumina argintie și cânta o privighetoare într-un boschet negru de tamarix, se deșteaptă ceva supraomenesc și în sufletele barbarilor acestora din bălți..."
Dragostea e o îmbrățișare de către natură a spiței omenești.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu